woensdag 11 mei 2016

Dag 2 en 3 Paniek, regelzaken en fysiotherapie



Oke, de dagen na de breuk en operatie waren vol zorgen en pijn. Ik heb een brief meegekregen met daarin het advies 6 weken mijn voet niet te belasten en middels krukken/rolstoel mij voort te bewegen. De vliegvakantiereis naar Costa Rica en Panama welke over drie weken geplant staat en de start bij mijn niewe baan gaven me een goede motivatie om er daadwerkelijk alles aan te doen zo snel mogelijk weer te functioneren. 

Ik heb direct een fysiotherapeut gebeld en een afspraak gemaakt om op dag 3 met hem te bekijken wat ik allemaal kan doen om het herstel en de revalidatie zo goed en snel mogelijk te laten verlopen.
Mijn nieuwe collega gebeld en aangegeven dat ik mogelijk wat roet in het eten moet gooien betreft het inwerkprogramma. Daar waar ik zal starten in een rolstoel. Iedereen verklaarde me voor gek maar ik moest en zou starten bij mijn baan. Hier heb ik tenslotte hard voor gewerkt en mij ontzettend op verheugd!!!


Oke op dag 3 kwam de fysiotherapeut. Het drukverband zit nog om mijn enkel dus we hebben voornamelijk gekeken naar de stand van mijn voet, ik heb oefeningen gekregen en een uitleg over het lopen met krukken. Dit gaf me hoop en goede moed. Hoe eerder ik zou oefenen hoe sneller ik herstel.
Mijn enkel en wond deed erg veel pijn wanneer ik mijn spieren aanspande, dit deed ik dan ook zo weinig mogelijk. Het was dan ook verassend te ontdekken dat ik deze pijn niet had wanneer de fystherapeut mijn enkel voorzichtig naar mij toe duwde. Er zat meer beweging en speling in dan ik dacht. Deze oefening kon ik ook zelfstandig gemakkelijk doen door een lange sjaal om mijn voet te gooien en mijn voet voorzichtig en langzaam naar mijn lichaam toe te trekken. Uiteraard niet verder dan mijn pijngrens maar dit gaf voldoening! Ik mag iets doen ermee! Verder heb ik beenoefeningen gekregen en moet ik zoveel als mogelijk (advies twee keer 20 minuten per dag) luchtfietsen.. 

Helaas was mijn beeld van mijn vakantie naar Costa Rica/Panama wel wat spannender geworden. Het feit blijft dat mijn enkel de komende 6 weken niet mag worden belast. Daarnaast speelt ook de gedachte van de hygiene van de wond een rol, zwembad, stad, douchewater, niets is zoals het hier in Nederland is. En kan ik de gehele vakantie op krukken verder en met mijn been omhoog? Met hoge temperaturen zullen mijn enkels nog meer gaan zwellen. Je snapt het al, ergens in mijn achterhoofd werd me duidelijk dat die vakantie met mijn vriend en twee vrienden niet door kon gaan. 

Medicatie: 4 x daags paracetamol, 3 x daags dyclofenac, 1 x maagbeschermer
Multivitamine, probiotica

Geen opmerkingen:

Een reactie posten